Islam, Insan dan Physics

Perbincangan mengenai islam, insan dan fizik. A discussion about Islam, Human and Phyiscs

Assalamualaikum W.b.t.

Insya'Allah dalam seharian malayari Facebook, e-mail, dan sebagainya, banyak pejuang-pejuang dakwah yang akan "post" nasihat-nasihat. Dalam bentuk hadis adalah yang paling lazim dan ada juga yang dalam bentuk cerita tauladan. Apa jua pun, Alhamdulilah dan tahniah kerana anda berjaya memberi nasihat.

Dikala dalam memberi nasihat, mungkin ada baiknya jika nasihat itu diberi dalam medium yang pendek dan padat. Kelazimannya, pembaca akan mudah tertarik dengan nasihat yang berbentuk pendek. Kelazimanya juga nasihat dalam bentuk lebih daripada 3-4 perenggan tidak akan dibaca sehingga habis.

Namun apa yang penting bagi saya, adalah untuk memberi nasihat yang realistik dan praktikal. Tidak ada faedahnya jika kita memberi nasihat yang bersifat terlalu drastik atau dengan harapan penerima nasihat itu akan menjadi syumul.

Manusia itu lemah, dijadikan lemah dan bersifat lemah. Oleh itu mungkin lebih anda memberi nasihat apa yang kamu tahu orang itu dapat lakukan daripada memberi nasihat yang sukar untuk dilakukan walaupun betul.

Wallahualam

0 comments:

Post a Comment

life in technicolor

About this blog

Insya'Allah

Blog ini cuba untuk membawa artikel-artikel yang bersifat saintifik dan mempunyai kaitan langsung dengan Islam. Menggariskan persamaan-persamaan di antara penemuan-penemuan sains kepada isi-isi yang terdapat di dalam Islam. Tumpuan artikel ini ditulis untuk bacaan umum dan akan cuba untuk menggunakan istilah-istilah yang mudah difahami.

Blog ini juga cuba untuk merungkai mengenai ideologi dan pengalam-pengalam peribadi penulis, agar dapat dijadikan renungan dan pengajaran kepada semua.

Alhamdulilah.

Chat Space


ShoutMix chat widget

Followers