Islam, Insan dan Physics

Perbincangan mengenai islam, insan dan fizik. A discussion about Islam, Human and Phyiscs

Assalamualaikum, pe nak tulis ek?huhu..aku x byk membace,x tau nak tulis ape..Tapi sebab aku da janji nak jadi penulis blog nie, akan ku sahut cabaran! Tapi wat mase nie aku rase aku x leh lg hasilkan satu penulisan yg baik. Cuma untuk x mengecewakan korang yg da bace 3 baris ayat aku yg tunggang langgang nie akan ku ceritakan sesuatu yg menarik. aku nie seorang insan yang duduk dan menuntut di UKM dan UO kolej kediaman aku. Untuk ke bilik aku yg besepah tue memerlukan korang melalui satu kaki lima yg berjarak 50 meter. Tetapi bukan orang jer yg lalu je kat situ, macam-macam makluk Allah yang laen menggunakan perkhidmatan kaki lima itu, salah satu makluk itu ialah siput. Da beratus2 kali aku lalu kaki lima tue tapi dua jenis siput jer aku jumpa, satu ialah siput hidup dan satu lagi siput mati dengan sadis(berkecai mayatnya,ish2..) dipijak homosepian. Tetapi satu hari tika aku lalu kat kaki lima tue, tedetik hati aku bila aku lihat satu siput betina,"sabar tul siput nie,ayu betul,huahua". Otak aku mula ligat berfikir,"kalau la aku bleh tanye siput tue, ko x rase ke ko nie lembab?".aku cuba cari jawapan paling best bagi siput tue, aku cuba bayangkan aku jadik kecik macam siput tue...mmm...zzzz...haaa! aku rase jawapan paling sesuai ialah die akan jawab:"mana ade, nak goda i la tue",hua2. Cube korang pk waktu korang normal cam sekarang berlari seratus meter dengan apabila dikecilkan dengan lampu suluh doraemon, korang x RASE ke kelajuan korang tetap same ke? Tapi hakikatnye beza kelajuannya jauh berbeza! 100meter yang si kerdil anggap sebenarnya 1 meter je, macamana dengan masa?, jika nak disesuaikan masa untuk si kerdil sepatutnya lebih lambat. Kita beralih pula kepada scene lain, satu kapal terbang gagah berterbangan diatas langit, kite tgk kapal terbang tue bergerak sangat lambat dan kecil. Tapi cuba korang tanye org naek kapal terbang tue, jawapanya semestinya sangat cepat dan besar. Jika korang bandingkan dengan fenomena siput tadi, korang x rase ke sifat kedua2 fenomena ini sangat2 sama! Maka ternukillah satu kemushkilan, adakah sesuatu yang jauh itu hakikatnya menjadi kecil?adakah masa diruang jauh lebih lambat?semua nie relativiti punya hal! ok pk2 kan la... Luahan hati yang seterusnya bertajuk pembentukan ruang berasaskan relativiti. Ini bukan teori, ini idea aku yg hensem,hua2,so mari sama2 kita bincangkan..

0 comments:

Post a Comment

life in technicolor

About this blog

Insya'Allah

Blog ini cuba untuk membawa artikel-artikel yang bersifat saintifik dan mempunyai kaitan langsung dengan Islam. Menggariskan persamaan-persamaan di antara penemuan-penemuan sains kepada isi-isi yang terdapat di dalam Islam. Tumpuan artikel ini ditulis untuk bacaan umum dan akan cuba untuk menggunakan istilah-istilah yang mudah difahami.

Blog ini juga cuba untuk merungkai mengenai ideologi dan pengalam-pengalam peribadi penulis, agar dapat dijadikan renungan dan pengajaran kepada semua.

Alhamdulilah.

Chat Space


ShoutMix chat widget

Followers